Pandai & Rajin

19.1.13
pandai dan rajin adalah dua benda berbeza..


saya pandai tapi saya malas..
saya rajin tapi saya kurang pandai..
berbeza kan..
tapi ianya akan menjadi sempurna jikalau
saya rajin dan saya seorang yang pandai..
petang rabu yang lepas, aku pergi jalan-jalan naik motorsikal kapcai abah aku..
dalam masa yang sama, adik-adik aku yang masih belajar di sekolah rendah ada latihan untuk merentas desa..
masa tu, aku nampak cikgu-cikgu yang mengajar aku masa sekolah rendah dulu..
rindu sangat dengan dorang dan tak sangka dorang masih ada lagi untuk berkhidmat di sekolah lama aku.. :)

salah seorang daripada cikgu-cikgu tu ialah guru kelas adik aku ang paling bongsu..
aku ambil la kesempatan tanyakan pelajaran adik aku..
budak lelaki, slow sikit kalau pasal pelajaran..
cikgu cakap adik aku ni slow sikit tapi rajin..

kalau rajin, tak apa, cikgu tak kisah sebab lama-lama orang yang rajin ni akan jadi pandai..
sebab dalam peribahasa orang melayu pun ada mengatakan..
alah bisa tegal biasa
let me give some typical situation and you decide which situation do you like..

situasi 1
anda mempunyai seorang isteri. isteri anda seorang yang sangat pandai memasak. masakannya sangat marvellous! boleh masuk master chef la..
tapi, setiap kali anda bertanyakan, "sayang masak apa hari ni?", dengan manjanya isteri anda akan menjawab, "abang, sayang malas masak la hari ni.. kita makan kat luar ye bang..~"

situasi 2
anda mempunyai seorang isteri. isteri anda ni tak pro sangat memasak. kadang-kadang ada benda yang terkurang dalam masakan. tapi, isteri anda seorang yang rajin memasak. tiap kali anda pulang ke rumah, meja makanan tidak kosong. ada sahaja makanan.


You Might Also Like

2 comments

  1. hana suka entry ni.. rajin adalah perkara penting sebelum memulakan sesuatu kerja

    ReplyDelete
  2. kepandaian itu akan hilang jika malas kerana minda kita semakin digunakan akan semakin berkembang neuronnya..tetapi..kalau kita rajin..tidak mustahil kejayaan bersama kita walau tidak pandai..insyaAllah..berkat usaha dan rajin..

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.