Wajarkah Kedudukan Tempat Mengambil Wudhu' Perempuan Seperti Ini?

17.9.15
Wajarkah Kedudukan Tempat Mengambil Wudhu' Perempuan Seperti Ini? | Lepas makan di Kenny Rogers, kitorang bergerak untuk solat asar di surau Taiping Mall. Sejujurnya, ini kali pertama zizie menghadapi situasi di mana tempat mengambil wudhu' atau air sembahyang perempuan berada ruangan yang terbuka.


Berdasarkan gambar di atas, zizie berdiri di laluan orang ramai lalu untuk ke surau. Surau lelaki berada di hujung. Jadi, orang lelaki melalui di hadapan surau perempuan dahulu. Lihatlah, semua orang boleh melihat aurat perempuan yang mengambil wudhu' di situ. Dah macam sebelum nak beribadah, kena buat free show pulak.

Nasib baiklah tandas wanita (ladies) berada di sebelah surau. Zizie mengambil wudhu' di tandas perempuan yang dalam keadaan bertutup tu daripada di tempat mengambil wudhu' yang terbuka. Apa-apa pun, tak sesuai jugak ambil wudhu' di tandas sebab tandas untuk membuang air. Dah darurat, terpaksalah. Tak sanggup aku nak buat free show kat situ.

Kalau mahu memberi alasan owner Taiping Mall ataupun arkitek yang design bangunan ni bukanlah orang Islam (non-muslim), rasanya tak relevan. Cuba fikir, banyak lagi shopping mall yang ownernya atau arkiteknya non-muslim tapi masih lagi dapat menyediakan ruangan mengambil wudhu perempuan di kawasan tertutup dan menjaga aurat perempuan.

Bagi zizie, sepatutnya dengan menyediakan tempat mengambil wudhu' mempermudahkan urusan muslimin. Tapi, ini lagi menyusahkan. Pernah tak korang mengalami situasi begini di tempat lain?

You Might Also Like

31 comments

  1. Share entry nie kat FB Taiping Mall management... :d

    ReplyDelete
  2. So far Kak Sally tak pernah jumpa...sebab selalunya tempat ambil wuduk ada sekali dalam surau tu...jarang la yang buat asing

    ReplyDelete
  3. Tak pernah lagi jumpa. Gila laaa tempat wuduknya kat situ.. Free2 tayang kat laki aurat kita

    ReplyDelete
  4. cdngkan suh buat pintu kat situ.. tk mahal pun..

    ReplyDelete
  5. Bersangka baik.. Maybe nak ajar kita kreatif sikit kot. Hehe. Kalau ke negara bukan muslim susah nak cari tempat wuduk. Anyway, baik ambil kat tandas.. Agree

    ReplyDelete
  6. banyak je sebenarnya mall yang macam ni. pernah jumpa banyak kali. dan solution nya bawak penyembur air macam botol toner tu dalam beg. sama macam kalau nak solat atas kapal terbang, kereta atau kenderaan lain. cara begini digunakan.

    ReplyDelete
  7. mungkin masa buat tu dia pihak yg tak mengerti...

    ReplyDelete
  8. Good..finally ad gk komplen dlm blog..mmg xske lama dh..ms first time g situ pn mmg sgt2 tkezut..wlpn mall tu br tp malls yg dh lama built in taiping ni rsnye xde pn buat tmpat wudhuk cni..so spatutnye mereka aware of this matter..bkn amek mudah shj..hope pkara ni bleh dpanjangkn n dambk perhatian oleh diorg..sbb mmg sgt xslesa..klau kt luar negara tu len cite ini negara kite ok...so xalasan xtahu..tlg fkrkn ttg kmudhan yg mmudahkn org bkn mmbebankn..juz my 20sen...��

    ReplyDelete
  9. Ish2..segan gini..lelaki boleh nampak

    ReplyDelete
  10. Kalu gini caranya, baik ambik wudhu kat toilet jea..

    ReplyDelete
  11. ini memang free show..banyak tempat yang kadang-kadang mcm tak masuk akal aje design nye even di surau pun ada tau..so memang patut lah ambil kat tandas je wudu' tu ..janji yakin dan bersih :D

    ReplyDelete
  12. tak patut position surau pmpuan mcm tu.... rasanya setiap mall yg saya pernah masuk pasti surau lelaki dulu barulah pmpuan...

    ReplyDelete
  13. Biasanya di RnR ya ada zie.,bukan semua RnR segelintirnya ada begitu..menyukarkan jemaah wanita..

    ReplyDelete
  14. kenapa meraka x pikir akan aurat perempuan akan terdedah

    ReplyDelete
  15. Buruk gila letak tempat whuduk kat laluan. Tapi memang ana selalu laaa sgt jumpe tempat solat camni. Thats why malas nak solat mall or rnr. Lebih rela sembahyang kat rumah, atau kalau x sempat sgt pegi la solat tempat yang lebih better.

    Kekadang tu ade jugak yang ade pintu. Tapi pintu dia yang bila kita bukak terus nampak orang tgh ambik whuduk. Sedangkan sebelah tu tempat solat org lelaki. Org lelaki lalu lalang situ.

    ReplyDelete
  16. UIsh... apa ke perangainya buat tempat wudhuk wanita macam tu.. at least, bubuhla tirai... tak pernah sampai taiping Mall lagi.. dulu dok pi Tesco saja..

    ReplyDelete
  17. hadoyaii first time tgk tmpt wudhu ginii . kebykkan shopping mall lain semua elok tertutp . alahhaii

    ReplyDelete
  18. memang tak patut mcam tu.. kena complain kat pengurusan taiping mall tu la zizie.. mungkin diaorang boleh ubahsuai kedudukan..

    ReplyDelete
  19. Dekat Malaysia pun ada tempat ambil wudhu dekat ruang terbuka macam ni? :O

    ReplyDelete
  20. Expose nya! At least ambillah inisiatif utk letak tabir.

    ReplyDelete
  21. perlu maklum kpd pihak pengurusan mall tu
    dorang mungkin x sensetif isu ni

    ReplyDelete
  22. Biasanya
    Toilet ada di setiap sudut, surau pula kadangkala tersembunyi di tempat yang sangat jauh. Rasanya pihak yang berwajib perlu peka tentang masalah ini.

    ReplyDelete
  23. Itulah yang berlaku bila takde nilai sensitivity.. Harap2 pihak pengurusan ambil tindakan sewajarnya..

    ReplyDelete
  24. memang ade yang macam nie pun zizie. mera pernah sekali jumpa surau macam nie dekat petronas masa tu. tapi tak ingat kat mne..

    ReplyDelete
  25. kan bagus kalau tempat wudhu tu ada kat dalam ruangan sholat sekali kan zizie......takde la m=nampakaurat kita dek orang yang lalu lalang tu..

    ReplyDelete
  26. Pasang pintu kat situ, bukan susah pun. Aishh. Lagi satu izz tak suka kalau solat kat shopping mall ni, rata2 ruang solat sempit. Tak padan. Patut buat besar sikit. Hehe

    ReplyDelete
  27. Tidak prihatin ... Selalu nyer ruang solat pun kecik jer ...

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.