The Turning Point

25.8.13
Assalamualaikum w.b.t
Heyyo GG!

last two days, aku hadiri satu industrial talks yang wajib dihadiri oleh semua students second year..
oh yeah! belum habis lagi engineering practices nih, sementara rakan-rakan fakulti lain tengah goyang kaki di kediaman home sweet home masing-masing.

bila dah Industrial Talk, of course la cakap pasal kerja, professional engineer, dan blaa blaa..
takut betul memikirkan masa depannya.. takpe, kita berusaha je la kan..

most of the talks, yang aku sangat terasa, masa dia cakap pasal turning point.
di mana di saat seseorang itu berubah untuk mencapai matlamat hidupnya, turning point dalam diri masing-masing, semuanya berbeza..
ada yang lambat, ada yang cepat dan ada yang tak berubah langsung.


dari segi pelajaran, turning point aku ialah pada semester yang lepas..
secara jujurnya, aku ni bukan kaki study..
masa aku sekolah rendah dulu, aku mana study dekat rumah..
semuanya aku belajar dari sekolah, tup tup.. upsr boleh tahan gempak, masuk boarding school.
bila masuk boarding school, pergh! gila takut..
kawan-kawan study macam apa je aku nengok. and that time, baru la nak belajar STUDY SMART.
masa tu, rasa macam biol jugak sebab tak biasa study secara serious..
but, alhamdulillah, ada la hasil yang berbaloi dengan usaha.

then, sehinggalah aku masuk foundation program, dilemma di antara STUDY HARD and STUDY SMART..
datang dengan ideologi, kalau kau bukan gifted person, kau kena STUDY HARD instead of STUDY SMART..
dan ternyata ideologi tu betul beb..

and here i am now..
be a manufacturing engineer students, major in management, kalau diri tak terurus, tak payah jadi management student la kan..
masa masuk tahun 1, memang main je keje aku.. result pun masa tu, boleh tahan lagi..
but now, diri sedikit terurus..
and that's my turning point.
belum terlambat untuk kita merubah diri kita - untuk berjaya.

aku anggap, result aku pada semester lepas ialah permulaan langkah untuk aku terus maju even though sepatutnya dari dulu lagi aku kena mulakan.
dan sesungguhnya, hubungan kita sesama manusia pun menjadi faktor kejayaan kita..
percayalah, dalam kita cuba menjaga hubungan kita dengan Allah, tetapi kita mengabaikan hubungan kita sesama manusia - akan ada kekosongan yang tidak terisi.

hubungan sesama manusia yang aku cakapkan, bukanlah merapatkan diri dengan semua orang.
just, you can be yourself, but in the same time, when the others ask for your help, just be kind to help them.
when others give their opinions, don't just deny it, but carefully share your opinions too.
well, one important situation yang aku nampak dengan mata kasar dan berfikir dengan akal yang belum cukup 21 tahun ni - dalam kita sibuk mengata orang, orang tu sibuk study dan berjaya. dan kita berada di takuk yang lama.
nak buat macam mana kan, berapa tua pun umur seseorang, berapa banyak pun pengalamannya, itu bukan kayu pengukur bahawa setiap tindakannya bersikap matang.

so, my turning point where my soul and brain start to function simultaneously are in my 2-series.. well done zizie..
hahaha.. terang benderang masuk bakul angkat sendiri..
well, segalanya belum terlambat kan :)

akhir kata, apa salahnya jika para pembaca yang berada di depan laptop/tablet/pc/smartphone, merenung sekejap apa yang kita telah lakukan untuk sesiapa sahaja sama ada yang baik atau yang buruk sepanjang hayat kita.


You Might Also Like

4 comments

  1. Assalamualaikum.

    Ak rasa turning point ak memang mudah sgt turning nya. hehe. ko paham tak?

    Aku bukan rajin, tapi masa form 3, ak banyak berubah. Jadi rajin. Pastu buat prangai balik.

    Turning point yg paling berjaya skali, bila masuk uitm. Uitm banyak mengubah ak. Ak jadi sangat confident. Jauh beza dgn sblmnya.

    Tapi after few years, perangai tu tak elok balik,huhu.. whatever it is, ak tetap fight. Sebab kalau tunggu turning point tu tiba, tak boleh juga. Kita sendiri kena 'berjaga'.

    ReplyDelete
  2. muhasabah diri jap :D tp dunia belajar bg sy dh lepas..cuma belajar utk jd lebih baik 2 selalu la..ni bru time beljar kn..belum msuk alam pkerjaan lg =) nnti ada pula cabaran lain..all the best zizi..

    ReplyDelete
  3. waahh second year dah ada industrial talk.. untung la.. tomato ni cuti sem duk umah je.. huhuuu.. takut plak bila memikirkan masa depan.. kan :|

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.