Qitmir - Anjing Yang Dijanjikan Syurga.

26.8.13
Assalamualaikum w.b.t
Heyyo GG!

masa tengah sembang-sembang mak jemah tadi, ada cerita pasal anjing yang dijanjikan syurga..
aku macam pelik la bila dengar.. - "eh, anjing kan binatang haram."
maybe keliru dengan kisah pelacur beri minuman kat anjing yang kehausan kot.

so, bila dah back to the room, aku buat la sedikit googling..
aah la! memang ada..
oh! rupa-rupanya related dengan ashabul kahfi..
kalau kisah ni, aku ingat la tapi, macam mana la boleh tak ingat pasal Qitmir, anjing yang menjaga para ashabul kahfi apabila dorang ditidurkan oleh Allah S.W.T.

Qitmir dianggap raja segala anjing..
sehinggakan, ada yang menyatakan, jika dikejar anjing, jerit sahaja "QITMIR", maka anjing tersebut takkan kejar lagi.. Wallahualam.. (sumber)

“Kelak, ketika para Ashabul Kahfi itu dimasukkan ke surga, maka Qitmir akan berkata kepada mereka, “Wahai para penghuni gua! Dulu saya selalu menemanimu dalam perjalanan itu, tetapi kini engkau masuk surga dan meninggalkanku sindiri.” Para Ashabul Kahfi itu kemudia berdoa agar Allah SWT juga berkenan memasukkan Qitmir ke surga bersama mereka. Doa mereka dikabulkan, Qitmir, anjing yang dberkahi, itu pun masuk surga dan tinggal selama-lamanya di dalamnya.”
kalau nak baca full story pasal ashabul kahfi dengan Qitmir, boleh baca kat sini, di mana Saidina Ali bersoal jawab dengan pendeta Yahudi.

tulang yang dipercayai Qitmir
pintu gua Ashabul Kahfi (sumber)

dan aku dipersoalkan, "kenapa babi dan anjing diharamkan? kalau babi tu, kita tahu la dia sebarkan penyakit, dengan sifat kotornya. tapi anjing?" - lebih kurang begitulah aku dipersoalkan.

bukannya suka-suka Allah nak tetapkan satu hukum tu kan.. pasti ada hikmahnya. dan banyak perkara hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui..
actually, air liur anjing ni pembawa penyakit..

Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila anjing meminum air atau (menjilat) pada bekas air kepunyaan salah seorang di antara kamu, maka hendaklah bekas air itu dibasuh sebanyak tujuh kali (menyamak) salah satunya dengan tanah. (Riwayat Muslim)

Menurut Kamus Perubatan Laros Medical, antara penyakit yang merbahaya ialah penyakit yang berasal dari telur benih sejenis cacing yang banyak didapati di dalam usus anjing, cacing disemai di setiap pelusuk melalui najisnya di rumah-rumah dan pada setiap tempat ia berulang-alik kepadanya. (sumber)

senang kata la kan, mesti korang pernah dengar penyakit anjing gila kan..
bukan anjing tu yang gila tau! korang yang sakit nanti.. hoho.. seram..

Penyakit yang paling terkenal dari bawaan anjing ialah penyakit anjing gila yang disebabkan oleh virus rabies yang boleh didapati melalui air liur anjing. Apabila anda menerima kesan gigitan anjing, virus yang masuk melalui air liur anjing tadi akan menyerap masuk menyerang sistem saraf badan kita. Dengan rosaknya sistem saraf, maka badan anda tidak akan berfungsi dengan sebaik-baiknya, terutama dari segi fungsi neuromotor. (sumber)

sebab tu kita sebagai orang Islam, tak boleh sentuh anjing tu dalam keadaan basah, sama ada si anjing atau manusia atau kedua-keduanya sekali...


dan menurut pandangan aku kan, mesti air lumpur atau selut tu sebenarnya ada penawar dia sehinggakan nak cuci najis mughalazzah pun ada caranya iaitu dengan membasuh menggunakan air lumpur pada basuhan pertama dan diikuti enam jirusan air mutlak.
kalau aku ada kudrat, aku nak kaji air lumpur ni.. ke dah ada orang kaji ek..

Sesungguhnya setiap ciptaan Allah itu ada gunanya sama ada baik atau buruk, dan hikmahnya kepada manusia yang berakal seperti kita.

Wallhualam.

nota zizie : tengah busy dengan report, blogwalking dan reply comments terbatas untuk seketika.

You Might Also Like

9 comments

  1. tazkirah pagi. alhamdulillah dapat ilmu baru ^_^

    ReplyDelete
  2. bery2 nice banyak info baru dapat ni maseh share ya :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, nice sharing zizi =) bru ambe thu sal ni..

    ReplyDelete
  4. wah...baru krole tahu pasal ceta qitmir ni...alhamdulillah..dpt ilmu baru lagi kat sini... info sal cacing tu pun baru tau jgk...begitulah besarnya pengetahuan Allah...tiap apa yang halal atau haram msti ada sebabnya~

    ReplyDelete
  5. tq share.. iqa pon baru taw pasal anjing qitmir ni

    ReplyDelete
  6. great sharing zizie..

    cerita pasal qitmir ni, dulu masa kecik-kecik kat taman perumahan ada banyak anjing yang suka kejar..so memang sure la takut lari lintang pukang kan...satu hari, masa kat day-care, ustazah cerita pasal qitmir ni, dan dia kata kalau kita jumpa anjing..sebut "qitmir" depan dia..nanti mesti dia jinak..I actually did that..

    sampai la dah besar pun, kalau agak-agak jumpa anjing yang mencurigakan..mesti sebut 'qitmir' banyak2 kali..bila dia datang dekat kita, dia takkan kacau atau nak kejar..tak tau la if it make any sense..tapi..yeah..haha

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.

    Tentang qitmir itu..ia betul2 ilum baru buat aku..tak tahu pula ak ada anjing yang jaga pintu gua masa ashabul kahfi tidur.

    Aah, pasal kajian air lumpur tu pun, ak tak pernah lagi baca apa2 kajian ttg kebaikannya. Mesti ada sebab juga kenapa dalam bnyk2 air, air lumpur..

    ReplyDelete
  8. mama memang pernah terbaca tentang anjing ni, tapi kali ini lah mama baca entry yang mama rasa mama dapat kisah anjing ni dengan betul.. terima kasih zizie, sharing ilmu seperti ini.... seronok membacanya..

    ReplyDelete
  9. nice sharing. menarik, tapi tak pernah dgr pulak kalau kena kejar anjing sebut qitmir dia lari. huhu. kena try ni :P

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.