Strong Mak

8.2.13
sometimes aku wonder..
boleh ke aku jadi macam mak?
seriously, mak sangat kuat!

kalau pasal soal hidup, mak dengan abah tak pernah sekat cita-cita kitorang..
tak usahkan cita-cita, cinta pown sama ;)

aku teringat abah pernah cakap kat somebody *outsider*
"jodoh anak-anak pak cik, pak cik takkan carikan.. biar dorang yang cari asalkan boleh terima kekurangan keluarga pak cik".
almaklumlah.. keluarga aku ni besar, tapi tak kaya mana.. orang kampung pulak tu..
tapi, alhamdulillah sebab buat masa ni abang kakak ipar aku okay je..

mak pulak pernah cakap, " bila mak ada menantu, dia bukan setakat menantu mak ja, dia tu kira anak mak jugak..".
masa tu aku balas, "mak ni, anak dah 10 pun tak cukup ke? hehe". 
tapi, aku faham maksud mak tu :)

aku tahu mak tak cakap kosong bila aku tengok sendiri mak melayan menantu dia macam anak dia..
even dulu mak pernah ada menantu yang dunno-what-to-say dan mak sangat marah+sedih bila anak sendiri diperlakukan sedemikian rupa, dan that person pernah buat something yang sangat-sangat kurang ajar, mak tetap layan baik-baik bila that person datang rumah..( ini bukan nak cerita pasal keburukan that person).

mungkin kalau aku ada kat tempat mak, tak adanya aku nak bagi muka kat orang macam tu..
but, that's my mak..
she'll keep quiet as long as she can but when the time comes, nasib laaaa...
mak maybe nampak gentle tapi, kalau dah bagi, kena sebijik atas muka kau..
itu pasal la that person kalau boleh tak nak cakap dengan mak sebab dia dah pernah kena masa mak dah meletop!

mungkin sebab mak dah kena berdikari sejak kecik coz atuk dengan nenek dah meninggal since mak umur 5 tahun..
so, that makes her more stronger internally..
mak, keep up that spirit in yourself..


mak pernah cakap dekat aku, "dalam hidup ni akan sentiasa ada orang yang suka mencari kesalahan orang lain daripada yang cuba membetulkannya."

nota zizie : gambar ni time abang ngah surprisekan aku bawak mak dengan abah ke melaka sampai aku menangis.. huhu..

You Might Also Like

5 comments

  1. ibu, mak, mama, umi....they're the greatest women in the world!!love my mum!!hehe

    ReplyDelete
  2. Nice story...insyaAllah zizie ley jd strong as ur mom..kemana tumpahnye kuah kalau x ke nasi..huhu~
    i love my mummy..

    ReplyDelete
  3. Justeru itu Allah meletakkan darjat yang paling tinggi bagi wanita yang bergelar ibu :)

    ReplyDelete
  4. mak memang ada kekuatan yg luar biasa . kadangkala , masalah yg kita rasa tak tertanggung pun mak boleh hadap . in shaa Allah , bila kita jd 'mak' nanti , kita akan dapat kekuatan tu ;)

    ReplyDelete
  5. insan bernama ibu memang hebat. syurga kita berada di bawah telapak kaki insan tersebut. no wonder :)

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.