Reply : Tips Untuk Penulisan Yang Santai

21.2.13
selesai sudah membalas komen-komen pembaca setia Ice Princess...
siapa tak gembira bila ramai yang memberi feedback terhadap apa yang kita tulis even though aku merapu-rapu je pown..
lagi terharu bila muka yang sama aje dok mengomen.. cayunx korang angat2.. *gewdix tak itew? hikhik*

dah lama tak bukak ask.fm..
bila bukak, gotta a question yang buat aku terharu jugak.. kuang kuang kuang..


be a writer is not an easy work unless you born with it..
tapi, selagi kita ni boleh mencuba, cuba la sedaya upaya.. setakat untuk mengisi lapang, sambil lewa pun tak kisah la..
asalkan benda tu dapat memberi manfaat.. tak kisah la kepada semua orang, atau kepada diri sendiri je..

kalau korang berani, pergilah baca entry aku masa tahun 2010, serius childish!
ikut hati, nak je delete tapi, biarlah.. itu menunjukkan aku dah ada improvement.. hehehe..

aku pilih penulisan yang santai sebab aku tak reti nak tulis serius-serius guna bahasa formal..
sebab tu la dulu aku selalu kena marah ngan cikgu BM.. hahaha!!
tapi, itu bukan lesen untuk aku merosakkan terus bahasa ibunda kita..
i'm not a terrorist!! eh eh.. ;)
so, aku nak share cara penulisan yang santai tapi tak over sangat di atas permintaan adik ti..


cayunx korang angat2.. *gewdix tak itew? hikhik*
kalau korang nak tulis bahasa alien sebegini, make sure jangan tulis untuk full entry..
tulis satu baris untuk menujukkan sense of humour sudah la..
ingat senang ke kitorang nak terjemahkan kepada bahasa manusia yang bertamadun..
susah dik non oiii... kamuih dewan dan pustakaq pun tak mampu nak tolong..

jangan gunakan terlalu banyak short form..
typing a message and typing an entry are different things babeyhh..
ok, klu ak tlis cmni ngn aku tulis macam ni,
yang mana lebih korang prefer?
pada pemerhatian aku, reader IP mostly suka full typing daripada shortform yang melampau-lampau..
tell me if I wrong..
so, kat situ nampaklah sikit kita ni tak ada la kebudak-budakan sangat kan..

ketahui jenis entry apa yang reader suka daripada blog korang..
kita ni manusia biasa, tak semua jenis entry kita boleh tulis..
so, aku cuba pelbagaikan jenis entry aku dan kaji sikit la dorang ni suka jenis entry yang macam mana..
dan aku ambil alternatif menggunakan poll daripada nuffnang (boleh tengok di sidebar paling bawah) untuk buat survey sikit..
tak sangka ramai yang suka baca kisah hidup aku.. well, i better in that kind of entry.. chewaah..
bila tulis pasal kisah hidup, lagilah kepala masuk air nak guna bahasa gila-gila kan.. *aku tau korang suka aku gila-gila.. lololol..*
so, bila dah tahu apa yang orang suka, sajikanlah ia setiap masa selagi mereka tidak jemu.. haa.. lagu tu..

last but not least, write it sincerely from your heart..
bila kita nak sampaikan sesuatu, biarlah dengan hati yang ikhlas..
insyaAllah, sesantai mana pun entri korang, mesej yang korang nak sampaikan tu akan sampai jugak dekat mereka (reader)..




nota zizie : jom like fanpage Ice Princess

You Might Also Like

17 comments

  1. Am suka penulisan kat sini... so Am laa pengomen terawal blog nie... :)
    memang santai..sempoi...kadang2 ternganga pun ada baca entri kat sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanx am dan tahniah jadi pengomen terawal.. hahaha...
      amboi, kenapa sampai ternganga?? syaitan masuk nnt.. hahaha...

      Delete
    2. haha...terima kasey....
      mau xmenganga ayat kat sini kadang2 leh kasi org yg baca jadi insaf...
      lau spesis bapuk baca pun terus taubat..haha gurau je :)
      ape pun... yang penting time taip entri tu ikhlas... hoho

      Delete
    3. wah.. kalau la bapuk baca, terus insaf, senang skit kan.. kurang la angakatan bapuk.. hahaha..
      betul2.. itu yg penting.. :D

      Delete
  2. Selamat pagi buddy... saya pon suka ngan gaya penulisan sini... saya ni masih menulis ikut sedap hati jer... tapi insyaAllah... akan cuba memajukan diri... kat skolah dulu amik aliran science... so xde bakat nak nulis2 ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. morning.. ya.. sama2 la kita memajukan diri... zizie pun nak belajar banyak benda lg.. huhu..

      Delete
  3. amboi my nama is Khan punya dialog pun ada eh..aca hea..bohot2 khubsurat..hihihihi..be yourself..dan telus serta tulus..tidak semua suka dengan cara kita namun ada yang menyukai..Allah yang gerakkan hati kita untuk mencoret sesuatu dan Allah juga menggerakkan hati orang lain sama ada sejiwa atau tidak dengan kita..Allah dah pun susun..cun je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi.. pinjam jap ayat dia.. betul tu kak.. at least kita dah cuba sampaikan.. :)

      Delete
  4. acik x pndai nk wt penulisan yg sempoi2..
    tp suka bce entri yg sempoi aje..
    bahasa seharian yg kte duk guna..
    besh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. belajar sikit2, lama2 pandai la.. zizie pun dulu mcm tu jugak..

      Delete
  5. Tq sharing ya dik.. Akk pun msh baru je lagi nie :P

    ReplyDelete
  6. aicecehh ramai peminat dia ni :)
    haa betul tu, kalau nak tulis gedix gedix tu make sure jgn overrr sgt sampai readers nak menyumpah bacanya hahaha :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hikhikhik.. zizie pun pernah menyumpah sebab bahasa yg dy guna semuanya "bahasa alien"

      Delete
  7. gaya penulisan yang sangat santai dan memang menarik hati untuk terus follow blog nih... saya mesti banyak belaja lagi neh nak jadi sehebat awak :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha.. celah mana la hebat.. kalau comel tu adala.. hihihi..

      Delete
  8. Dua2 sy guna santai dan formal.. Lau pslnperibadi mmg santai je.. Tpi kalau info n ilmu sy lbih formal... Menulis dr hati.. Inshaa Allah de yg mmbaca... Teruskan berkerya...

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.