Sebagai seorang muslim, dah lepas dosa aku sebab dah tegur korang.

3.7.15
Sebagai seorang muslim, dah lepas dosa aku sebab dah tegur korang |Dulu aku pernah post pasal Adab menegur kawan. Semalam adalah kawan aku bercerita pasal kawannya dah berubah ke arah kebaikkan. Alhamdulillah. Cuma cara menegurnya saja agak rasa terguris hati si kawan ni.

Katanya, setiap akhir nasihatnya pasti terselit ayat, "sebagai seorang muslim, dah lepas dosa aku sebab dah tegur korang."

Betullah. Bila kita dah menegur kawan-kawan kita, tetapi kalau dia tak nak dengar cakap, kita dah lepas dari segi dosa. Tapi, kalau sebagai seorang rakan karib, not so sweet la ayat tu.


Teringat aku peristiwa masa sekolah menengah dulu. Aku dah tak ingat sangat isu kawan-kawan aku ni gaduh, tapi aku masih ingat kata salah seorang kawan aku ni, "Kita ni jangan lagi teruk dari ketam. Ibu ketam walaupun ajar anak-anaknya untuk jalan straight even though dia sendiri tak straight, tapi dia ada usaha untuk mengajar dan mengajak. Kita ni kalau dah tahu kawan tu buat salah, kita tegur, tapi jangan biar macam tu je. Ajaklah sekali, bawa dia sekali ke arah yang betul."

Apa yang aku boleh simpulkan, kalau kita ni seorang rakan yang baik, kita bukan hanya menyampaikan secara lisan sahaja, tapi melalui perlakuan jugak. Bukan setakat dosa je dah lepas, tapi pahala pun dapat lebih. Tak gitu?

Aku pun tak adalah pandai sangat menegur orang. Sebabnya, bukan senang seseorang tu nak menerima teguran. Silap-silap, tak mahu dah kawan dengan kita. Facebook, twitter, instagram, mahu di blocknya. Tapi, kalau dibiarkan, kita yang sakit hati. Aku prefer tegur dan kalau rasa apa yang aku tegur tu salah, cakap je. Aku suka cara macam ni. Lepas tu, takde la nak terasa hati. Itu yang lagi merapatkan aku dengan kawan-kawan (love you #xoxo).

Lagi susah orang nak terima bila diri tak adalah sebaik mana. Sebab tu aku kata, kita ajak sekali dia buat kebaikkan. Bak kata ustaz azhar idrus, benda yang dipaksa-paksa ni lama-lama akan jadi ikhlas. Insya-Allah.

You Might Also Like

13 comments

  1. Sedih je kalau ada orang cakap ayat macam tu lepas diaorang tegur. Teguran sepatutnya berhikmah sikit :)

    ReplyDelete
  2. pernah juga kena macam tu..hurmmm

    ReplyDelete
  3. setiap org tak sama cara penerimaannya bila kita menegur..but sy prefer tegur secara elok...org pun dapat terima teguran kita..

    ReplyDelete
  4. Nak menegur perlu ilmu..yang ditegur juga perlu terima sebagai ilmu..indahnya hidup jika saling tegur menegur..nasihat menasihati..

    ReplyDelete
  5. done follow #2661...yang penting dah tegur..lepas bahagian kita

    ReplyDelete
  6. kalau kita dan kawan tu ikhlas berkawan, x sepatutnya ada rasa sentap2.. maybe sentap sekejap la, tp lepas tu bila fikir2 balik, eh btol la apa dia cakap.. kan :)

    ReplyDelete
  7. Tegur baik2 zizie jgn smpai terguris hati org tu.. kak nina pun mcm tu la. Kwn tegur baik2 lpas tu rasa nk bertudung terus. Alhamdulillah. Dpt pahala tegur sesama islam ni


    Jemput join GA kad raya k.nina :)

    ReplyDelete
  8. Rasulullah s.a.w pon ajar kita bercakap dgn cara berhikmah...

    Sokong apa yg zizie post... tegur dan tunjuk contoh yg baik...

    ReplyDelete
  9. memang agak susah nk tegur kwn especially yng rapat,,kite kut dia terasa kan tp xbest lah biarkan dia hanyut je kan..tegur tu kena sbb kite kan syg dia :)

    ReplyDelete
  10. Tanggungjwb kita dah lepas sbgai unat islam tuk mnegur.. Terpulang pd yg mndngr sma ada nk dgr atau tdk... Hanya mmpu mndoakan kbaikan mereka kann

    ReplyDelete
  11. sama mcm masalah yg saya tgh hadapi skrng ni. saya dh banyak kali tegur kawan saya tpi... kalau tak tegur rasa bersalah, kalau tegur tak dilayan pula. so lantaklah. saya malas dh nak ambil tau. biarlah tu jadi antara urusan dia dgn tuhan

    ReplyDelete
  12. tips menegur.. kena puji dulu apa2 kebaikan dia.. then baru tegur kesalahan.. :)

    ReplyDelete
  13. Yup nak menegur pun kena guna ayat lemah lembut...

    Blogwalking Sini..
    Jombaca artikel baru saya

    Belajar Bukan Semata Untuk Dapatkan Kerja?

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.