Nasihat Demi Nasihat

26.7.12
kadang kala kita tak kenal dengan diri kita..
bukannnya hilang ingatan..
tapi, kadang2 tu, macam not sure what happen to yourself.
same goes to me..

miss kobeng pernah cakap, "aku tak faham la ngan kau.. kejap okay, kejap tak okay.. kejap moody, kejap happy go lucky.."
miss leep pulak duk tepi sambil angguk2 tak pun gelak bajet comel..
haih.. dua makhluk yang kurindui untuk di-smack-down..

semalam aku tak ada la moody..
tapi, berlaku seperkara yang menyebabkan aku moody dan tak dapat tidur..
badi moody......


pas sahur, Mr. Chipsmore sahabatku call..
seorang sahabat yang easy going, cool dan memahami..

*********************************************************************
"lan, aku nie alien ke?"
"hah? kahkahkahkah! bahagian mana yang kau alien?"
"bahagian emosi."
.... [terdiam dalam 5 saat]
"moody ke sekarang? chill la.. jangan la sampai kata diri kau tu alien."
"habis tu?"
"three! hahahahahaha!! *aku ketuk jugak kepala dak ni!* gurau je. okay, kalau aku cakap, kau chill ek."
"okay."
"kau ni sebenarnya happy go lucky. tapi, kau jenis yang moody bila ada orang asyik nak perkena kau atau bahan kau. bukan aku nak kata kau tak boleh terima semua tu, tapi bila somebody tu push kau, kau akan react macam tu kat orang tu. dan sebenarnya kau bukan moody. cuma kau akan jadi pasif kalau orang macam tu ada."
"oh.. kalau ada orang kata aku selalu melayan perasaan?"
"sebab orang yang cakap tu melayan sangat perasaan kau. actually kau ni bukan jenis layan perasaan. senang je nak alihkan perhatian kau. kau kena buat aktiviti yang kau suka. ingat tak kalau kau datang ngan muka monyok, aku selalu ajak kau melalak even suara kita lagi teruk dari suara katak?"
"aah.. ingat.. suara katak? hahahaha!"
"gelak pun kau. nice to hear it. so, tu cara aku nak alihkan perhatian kau. sebenarnya kau ni bukannya jenis moody dan tak susah macam add math. you're easy as ABC."

*********************************************************************

maybe apa yang Chipsmore cakap tu betul..
haritu pun aku moody dan atas jasa baik miss kobeng dan miss leep, dorang bawak aku berfoya-foya..
aku bergelak sakan ngan dua orang tu..
moody aku tu dah melayang terbuang di Laut Cina Selatan..

Chipsmore tamatkan perbualan dengan kata-kata ,
"sepanjang kau hidup, mak ayah kau tak ada nak benci-benci dengan perangai kau kan? so, kenapa kita perlu peduli dengan orang yang baru saja kenal kita tapi suka-suka nak judge diri kita dan tak suka kita?"

You Might Also Like

3 comments

  1. lyla kalau moody,lyla salahkan hormon.. hahahaha.. tak pasal2

    ReplyDelete
  2. Betul betul betul. Sometimes, kita pun tak boleh paham diri kita sendiri T___T

    http://thenurulee.blogspot.com/2012/07/three-things-in-one-e.html

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.