Diari Jurutera: Belajar Dari Kesilapan.

30.4.17
Minggu ni adalah minggu yang sangat memenatkan coz my company making a product development in a big quantity. Malam semalam pun, aku dapat aje peluang letak kepala atas bantal, terus aku tidur mati sebab penat sangat. Nasib baik pagi tadi mampu nak bangun bila alarm berbunyi. Hehehe.

Disebabkan project ni baru bagi aku, so banyak sangat benda tak lengkap sampai big boss turun branch kitorang untuk follow project tu. Banyak kali jugaklah kitorang ubah data dan of course aku salah seorang yang bertanggungjawab dengan segala mak nenek data tu. Because this is my first time, can you imagine how nervous I am when there is problem?

Memang masa tu aku dah prepare siap-siap dah dari segi mental. Dah memang betul ada salah aku sebab tak alert aspek penting. So, I just need to admit my mistake dan terima jela kalau kena marah. Tapi, sangkaan aku meleset. Manager aku tak marah langsung dan kitorang satu team go through satu persatu apa yang perlu diperbaiki. Solving the problems are better than wasting time by blaming the person. Siap manager cakap lagi, "This is a good thing. Next time we can improve our weakness since we learn our lesson today." Time tu macam mind blown jugaklah sebab aku expect aku kena marah tapi sebaliknya aku dapat support dari team. Patut tak aku nangis? Hehehe.

Solving the problems are better than wasting time by blaming the person.

Daripada kita menyalahkan orang lain akan sesuatu masalah, lebih baik kita bantu selesaikan masalaha tu sebab setiap detik masa berlalu ianya akan membazirkan masa dan takde siapa pun yang mendapat faedah. The problem is still there. Sama juga macam dalam hidup kita. Kita selalu mempersoalkan kenapa hidup kita begini dan begitu? Kenapa hidup kita tak seindah apa yang diimpikan? Tapi, sejauh mana kita berusaha untuk ubahkan hidup kita?

This is a good thing. Next time we can improve our weakness since we learn our lesson today.

Pernah dengar tak quote ni?
Make a mistake once and it becomes a lesson make the same mistake twice and it becomes a choice.
Korang ingat tak masa zaman sekolah dulu, lepas saje dapat kertas peperiksaan, cikgu terus denda suruh buat pembetulan. Lagi-lagi kalau tak dapat gred A. Bias sungguh cikgu tersebut kan. Kau ingat, suka-suka ke cikgu suruh buat pembetulan? Itu maksudya cikgu suruh kita belajar dari kesilapan. Bila kau buat pembetulan, kau tahu jawapan yang sebetulnya macam mana dan kau akan ingat. Tapi, kalau next exam dan soalan yang sama atau ada iras-irasnya kau dapat salah jugak, itu salah kau sebab kau tak nak belajar dari kesilapan. Jadi, ianya pilihan kau sama ada kau nak belajar ataupun tak.

Be able to humbly admit the mistake and apologize

Percaya atau tidak, perkara inilah yang selalu orang fail untuk lakukan, meminta maaf. Tak kiralah kau ada alasan dan sebab untuk kesilapan tu, but first thing you must do is acknowledge your own mistake. "I am sorry". Just a simple three words. Peoples claimed it is very hard to say sorry because pride and ego get into it. Actually, where is the harm?



Bukannya jatuh maruah kita apabila meminta maaf dan mengaku kesilapan kita. Ianya lagi memudahkan kerja kita untuk bekerjasama dengan orang lain. Tanya pada diri sendiri, nak ke korang bekerja dengan orang yang sombong dan ego? Mesti tak nak kan dan lagi berisiko kalau bekerja dengan orang sebegitu.

Kesimpulannya, menjadi manusia yang merendah diri bukanlah bermaksud kita ni seorang yang mudah diperkotak-katikkan. Letak ego ketepi kerana dinding ego itu tak memberi manfaat kepada kita. Dan berhenti menunding jari kepada orang lain kerana satu jari ditunding ke arah orang lain, dalam masa yang sama empat jari menunding kepada diri sendiri.

You Might Also Like

23 comments

  1. Like the kesimpulan ~

    Datang follow sini :)

    ReplyDelete
  2. Wah Kak Zizie dah dapat kerja. Tahniah. Lama tak singgah sini. Izz takleh buka blog akak guna chrome, so terpaksa guna browser lain. Apa2 pun all the best akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah lama eizz.. this is my 2nd job.. dah 4 bulan.. yeke.. apa hal pulak dh? Sdgkan akak pun guna browser chromw.. tq for the wish eizz 😊

      Delete
  3. Betul Zie...marah tu sebenarnya lebih banyak timbulkan masalah lain...boleh marah...tapi selagi boleh elak..elakkan..lebih baik sama2 perbaiki kurang atau kesilapan..marah ini boleh membangkitkan dan adakala boleh menjatuhkan...sebab penerimaan orang lain2..nak selamat cari solusi untuk atasi..akak akan lebih respect bos atau majikan yang guide anak buahnya as human not as animal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu kak.. syukur sgt dpt bos yg sudi mengajar.. yg penting pun anak buah pun must willing to learn 😁

      Delete
  4. suka part pasal blaming other person tuh .. kena dgn situasi natrah skrg .. btw entry yg menarik ... ada positive aura ttiba kluar dri pc ni ^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. hope this entry can give positive aura to others too 😊

      Delete
  5. Setiap pekerjaan memang ada risiko dan beban yang digalas.. Itulah tanggungjawab dan cabaran. Sis yakin Zizie mampu lakukan.

    Yes dear, buat salah terus minta maaf. Cari solutions bukan point finger to others coz your life can only change to the degree that you accept responsibility for it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btol ckp akak.. kerja tu amanah zizie. So amanah kena jaga. Tak boleh lepas tangan dan salahkn org lain bila kerja sendiri ada problem.

      Delete
  6. This article sangat aspiring :) rasa motivate terus

    ReplyDelete
  7. Tak sabar nak lalui alam tu. Alam pekerjaan dalam bidang sendiri. Dan berdepan dengan situasi-situasi macam tu. Macam manalah rasanya agaknya erk... Doakan baik-baik untuk kite tau! :')

    ReplyDelete
  8. Allahu.. Semoga dipermudahkan segala urusan kita semua. Baca nih rasa macam tak sanggup pulak nak membesar hahahah

    ReplyDelete
  9. bagus Zizie..Bila buat salah kita belajar dari salah kita tu..Alhamdulillah ada yang sama2 bantu betulkan..

    ReplyDelete
  10. Semoga sukses dalam apa yang di hajati

    ReplyDelete
  11. wah, good point! satu pencerahan. selalunya nakcakap sorry tu yang payah, mungkin disebabkan rasa takut maaf tidak diterima. idk.

    ReplyDelete
  12. takde keje yang senangkan ... kalau dapat teamwork yang boleh bagi kerjasama n bertolak ansur mmg rase syukur alhamdulillah sesangat kan..
    ape2 pon... semoga sentiasa dipermudahkan segala urusan awak zie..
    lame da syaz xsinggah sini.. hihi..
    ape khabar dirimu ?
    ingat kite lagi x??

    ReplyDelete
  13. Hi, bila tengok template rasanya template blog kita lebih kurang. Macam mana ek nak bagi gambar dekat home untuk post yang kita letak lebih dari satu gambar tak jadi macam slider. Tau tak?

    www.lakiterom.com

    ReplyDelete
  14. http://thekaellaaaa.blogspot.my/2017/05/blue-sky-tag.html

    hi saya ada tag awak.

    ReplyDelete
  15. It's hard for people to say sorry but easy to blame others.. Dunia zaman sekarang..:)

    ReplyDelete
  16. Hi Zizie, saya ada tag away on my latest blog post. Have a nice day! :)

    http://ohtqalondon.blogspot.my/2017/05/blue-sky-tag-11-shades-of-me.html

    ReplyDelete
  17. Suka sikap leader macamni. Leader macamni susah nak jumpa sekarang ni. ==> Siap manager cakap lagi, "This is a good thing. Next time we can improve our weakness since we learn our lesson today."

    ReplyDelete
  18. sabar. bgn dan terus betulkan. Sbb tu kita pggl try and adjust. gogogo

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.