Fun Learning Mandarin Class

28.6.15
Fun Learning Mandarin Class | Semester terakhir kali ni, aku ambik subject Mandarin untuk bahasa ketiga. Kat UTeM, ada tiga bahasa asing yang ditawarkan iaitu Mandarin, Japan and Arabic. Why I choose Mandarin? Well, kalau dari segi minat, aku prefer Japan language tapi disebabkan aku fikirkan my future career, I choose Mandarin.

Ramai la kawan-kawan yang dah ambil Mandarin ni cakap Mandarin ni susah. Korang tengok jela huruf-huruf dorang. strok sana, strok sini, kejap atas, kejap bawah sampai naik juling dibuatnya!

Berdasarkan pengalaman aku, Mandarin ni cuma susah dari segi writing as you kena hafal cara penulisan dan juga nada sebutan. Mandarin mempunyai 4 nada dan setiap nada mempunyai makna yang berbeza. But overall, it is so fun! Lagi-lagi laoshi kitorang sangat sporting. Dia tak adalah pandai melawak, tapi perwatakan dia sangat disenangi dan pembelajaran kitorang pun sangat mudah!

Kitorang diajar cara menyebut dahulu. The pronunciation is not too hard tapi setiap sebutan ada caranya sendiri. Kemudian kitorang belajar cara menulis perkataan basic such as saya, awak, dia, family dan macam-maca lagi. My Chinese friend cakap, kitorang macam budak tadika. Hehehe. Mesti kitorang nampak kiut kan ;) And lastly, membina ayat seperti bertanya nama, nombor, bertanya khabar, ucapan selamat.

Kenapa aku kata it is a fun learning? Sebab laoshi ni pandai attract kitorang. Dia sediakan bahan pembelajaran dari segi video untuk buat kitorang lebih faham. After habis session sebutan, dia ajak kitorang menyanyi lagu yang Shila Amzah menyanyi semasa pertandingan Asian Wave, Zheng Fu (Winner).



For the assignment, my group perlu buat video mengenai greetings atau ucapan. Semuanya buat pada last minutes sebab kitorang busy denga final year project. Sampai 2 pagi jugaklah baru segalanya siap. Aku paksa jugak dorang hafal skrip. NG pun banyak jugaklah. Skrip daripada semua ahli kumpulan; Tyra, Inoi, Kak Lia, Azie dan aku. Aku jadi director dan tukang edit video dan sari kata oleh azie. Dan jutaan terima kasih kepada Mirah sebab jadi cameragirl kitorang.




The best part is laoshi puji kitorang punya lakonan sangat natural. Berbaloi hasil kerja kitorang! Hooray!

Sedih jugak la masa end of class Mandarin ni sebab laoshi tu baik sangat. She has a positive aura yang membuatkan kitorang had fun learning mandarin. Cheong Kar Mee Lao Shi, thank you for everything! :)



Xiexie!

You Might Also Like

16 comments

  1. Wah wah belajar mandarin. Hebat.
    kat sekolah saya belajar bahasa jepun. Jepun pun boleh tahan susah gak. huhu

    ReplyDelete
  2. Hehe, lawak ending video tu... Best la dapat menguasai banyak bahasa...

    ReplyDelete
  3. Bestnya belajar bhs Mandarin.. tak tahu la kat U ni nanti ada subjek mandarin ke x...

    ReplyDelete
  4. hai. dah lama x dtg blog akak. untung amek mandarin. iqa amek japanese

    ReplyDelete
  5. Waaa best nyaaa... Huhu Teringat an sepupu saya. Dia pun ambik Mandarin.. Dia pernah tunjuk video diorang kat saya.. Haha Bestt :) Apa apa pun, tahniah tauuu :) All da best !!

    psssttt. Kelik kelik Nuff #Nandos #Shell and #OldTown :)

    ReplyDelete
  6. Ni Hao ma?
    hao jiu bu jian.
    NI de mingzi shio shenme?

    ReplyDelete
  7. saya ambil class mandarin masa 1st n 2nd semester..yeahh quite fun...paling best present kena nyanyi lagu mandarin..group sy pilih lagu dari cerita meteor garden..tak igt tajuk!;p

    ReplyDelete
  8. teringin nak blaja mandarin!

    ReplyDelete
  9. Eh! France dah xde ek.. Dulu akak amek france

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde dah.. last year kecoh kata ada kelas bahasa korea. tapi krik2 aje. huhu

      Delete
  10. memang patut pon org melayu belajaq ckp mandarin.. rata2 sykt besaq kat malaysia ni pun banyak yang di miliki oleh cina... mcm kak lieya sniri pon keja dgn tokey cina, bos cina.. kdg dia ckp apa pun kita xpaham kan.. rugi pulak rasa nya ^_^

    ReplyDelete
  11. Teringin juga nak belajar Mandarin ni. Kalau dapat conversation class pun jadilah. Tapi kelas bahasa Mandarin dekat sekolah saya ni dah penuh.

    ReplyDelete
  12. I love mandarin
    In fact i scored A's for my mandarin subjects because of Shila Amzah I'm Singer 2
    Takde subtittle utk live show so saya belajar mandarin utk catch up episode demi episode

    All the best sis.
    discount pun saya dapat bila saya betutur mandarin dgn apek apek kedai.

    ReplyDelete
  13. Banyak kelebihan kalau pandai bahasa Mandarin, barulah tak kena kencing bila beli barang...

    ReplyDelete
  14. Ohhh ambik mandarin ehh.. Susah tak? Bleh lah ajarkan slow slow hihi

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.