Nak Racism Pun Kena Bertempat.

21.4.18
Malaysia dikatakan unik kerana mempunya bangsa yang berbilang kaum. Tiga kaum utama di Malaysia ialah Melayu, India dan Cina. At first, I'm not good with blend in with other races. Masa kecil-kecil kat kampung dan sekolah rendah hanya ada orang Melayu sahaja melainkan guru-guru. Masuk sekolah menengah pun sama. Just ada kawan satu batch yang ada berasal dari keturunan Kadazandusun. Masuk asasi UiTM, ada la seorang dua kaum Cina Sabah yang Zizie kenal. Itu pun kalau bersembang boleh dibilang jari. Sampailah masa sambung degree di UTeM, cuba belajar bergaul dengan kaum lain.

Bila dah masuk alam pekerjaan, "the networking" lagilah besar. Even right now, I am working in a Chinese company. Been working here about 1 year and 4 months, there are a lot of things I learned. Masa Zizie mula-mula masuk kerja, ada seorang kakak ni, dia pernah bercakap dengan Zizie, "Kamu jangan tunjuk kamu pandai sangat. Nanti dorang ca ya nun alif ni, kerah tenaga kamu aje." Masa tu Zizie pun baru masuk. dari industri elektronik ke industri tekstil. Apalah sangat yang Zizie tahu kan. Dan kemudian, masuk budak praktikal Cina, dan Zizie ditugaskan untuk guide dia. Kakak yang sama tu cakap, "Kamu jangan ajar dia semua benda. Dorang ni kedekut ilmu, tak nak ajar kita ni Melayu sampai pandai. Simpan untuk dorang saja." And I was like, budak tu pun budak praktikal. One, I was responsible to teach her and she was good and a fast learner. I can't resist to teach her more. Moreoever, Zizie cuma ajar benda-benda yang basic sebab dia pun budak praktikal dan bukan permanent worker pun untuk diajar semua benda.
sumber: http://rightsherry.blogspot.my/2016/08/kids-say-no-to-racism.html
One more racism thingy yang selalu dimomokkan, "Melayu kena tolong sesama melayu". Mungkin disebabkan ekonomi perniagaan kebanyakkannya dipegang oleh kaum Cina. And in my workplace case is kaum Cina yang banyak pegang jawatan tinggi. Okay, this is my opinions and lemme extract a few points from above yang I want to higlight here:

1. Kaum cina kedekut ilmu untuk berkongsi kepada kaum melayu.

My manager is a Chinese. Dia kedekut ilmu? Sikit pun tak. He always said to me, "I never mind to teach my worker as long as you want and willing to learn." And yes, there are many things I learnt from him. He also likes when his worker challenge his knowledge. And of course I also give a quote to him, "1+1 is not equal to 2. 1+1=3. Where is 1st idea+ 2nd idea = 3rd idea."

Dan satu benda yang Zizie belajar bekerja dengan orang Cina ialah; never destroy their trust to us and always give what they want. That's my simple rules when I work with them. Ala, Zizie pun bukanlah pekerja yang bagus, selalu je geram dengan task yang diberi dan ada je bising-bising kat belakang. Tapi disebabkan manager Zie tu tak kedekut ilmu, that's why Zizie boleh bertahan.

2. Melayu perlu tolong sesama melayu.

Most of supervisors in my workplace are Malays. I used to work in electronic industry, and when I enter this textile factory, I was kinda cultured shock. Sangat berbeza suasana bekerjanya. One of the thing yang Zizie kecewa dengan mereka ialah mereka selalu memikirkan kerja yang mereka buat ialah satu beban. Semasa di kilang elektronik, supervisor responsible untuk department yang mereka jaga. Dari sekecil-kecil hal sehinggalah sebesar-besar hal. Even something involved with 5S, labeling your workplace, supervisor yang bertanggungjawab. But it is totally different in my current workplace. Susah sangat nak buat perubahan.

Last week, me and my colleague were assigned for a task. So, memikirkan pemikiran orang Melayu kita yang agak malas nak berfikir atau membuat analisa, kami pun sediakan data dan analisa untuk memudahkan kerja mereka. Sometimes, reason yang diberi irrelevant and back to melayu tolong sesama melayu kan, so weolls sebagai orang melayu ni, cuba la nak tolong kan. Malangnya, ada jugak yang susah juga nak beri kerjasama walaupun kerja mereka sesenang ABC dan 123, dan bila diberi nasihat, it feels like bagai mencurah air ke daun keladi. Yes! melayu dan peribahasa berpisah tiada. I was disappointed and this quote; melayu tolong sesama melayu is a crap.

Jadi tuan-tuan dan puan-puan sekalian, kalau nak racism sekalipun, mestilah bertempat. Even Zie pun ada rasa kecewa dengan kaum Melayu sendiri and it is unfair to claim Chinese is like that, Indian is like this but at the end, Malay is not all good at all. Berbaliklah kepada kata-kata orang Melayu, "Satu jari ditunjuk kepada orang lain, empat jari yang lain ditunjuk ke arah diri sendiri"

Till then, bye.

You Might Also Like

5 comments

  1. Agree with this. Even office mate saya ada gak chinese, takda la pula terlintas nak racism ke hapa..kerja je la.
    Anyway, I am Zulhafiz. Working in Chemor also. Maybe nearby tempat kerja awak. At Bromma. Nice to read your blog.

    ReplyDelete
  2. memangggg. kadang yang bangsa lain pulak lagi bagus daripada kaum sendiri. kaum sendiri betepuk tangan tgk kita jatuh.

    ReplyDelete
  3. bersederhana dan tak perlu terlalu ekstrem.

    tapi itulah masalah orang kita. racismnya tak bertempat.

    ReplyDelete
  4. samaa dengan bos saya..chinese tapi tak pernah kedekut ilmu.

    ReplyDelete
  5. Memang betul apa yang awak cakap tue Zizie, tak semua orang nie racist sebabnya dalam agama kita pun tak diajar untuk menghina orang lain mahupun agama lain.. hanya sesetengah saja yang bersikap demikian mungkin kerana telah dimomok-momokkan dengan racist nie.. apapun, hidup kena berharmoni, ambik contoh kehidupan Rasulullah SAW cukuplah..

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.