Bangkit Dari Kejatuhan

9.9.17
Hi you guys. Actually it had been a while i left my blog without any contents even though I am not such a good writer. Zizie busy planning banyak perkara dan mengharapkan apa yang zizie plan tu akan menjadi a big-meaningful day for me. And guess what, kita ni manusia ni hanya mampu merancang tetapi Allah dah atur segalanya untuk kita.

Siapa suka apa yang dah rancang dengan elok dan cantik, tiba-tiba tak menjadi dalam masa terdekat dan ianya melibatkan the whole family. Siapa suka? - Nobody. I do admit it started with my own mistake. So, I keep hold it by myself and rela jela semua orang persalahkan zizie. I cannot transfer my own mistake to others because it is unfair. So, when my friends asked me for what happened, I always start, "Semuanya salah aku weh."

Maybe the blaming session would not solve anything, and dorang just cakap, "Zie, kau kuat. Kalau aku jadi kau, aku dah meroyan." Mungkin zie nampak kuat sebab ni salah zizie. Yes, in front of people, I am quite strong but inside my heart. Pffftttt.. Bila balik rumah, I'm alone and I cried a lot sampai satu tahap dah tak ada air mata langsung. I cannot eat cause I'll threw them all up. Bila bangun pagi, kau bayangkan rasa sakitnya hati tu macam ada orang ketuk-ketuk hati kau, hempap hati kau. Nak buat kerja dengan niat nak distract dari fikir benda-benda tu tapi dia datang jugak sampai dah naik pening kepala. I almost get crazy and doing crazy things. No one helped me except Him. I am lucky to have His mercy, and only to Him I rely on.

Dan sungguhlah orang kata, "Apabila kita sedang menerima nikmat dariNya, itu ialah ujian dan apabila kita sedang menerima dugaan dariNya, itu ialah nikmat". Masa zie tengah down, kecewa dan separuh gila tu, zie sempat scroll facebook and ada orang share video Aida Azlin di News Feed. Her video makes me thing of what happened to me and what am I doing right now. Sampai bila nak meratap sedih? Mana diri aku dahulu?

And I start thinking that I need to face it! And I did faced my problem and discuss about it. I realise that all of this guilty is because of I did not get a real answer. I was left without exact answer. When I get the answer, I walk away and back home. Have a bath, solat and watched Istanbul Aku Datang in Youtube. Mak call masa zie tengah mengantuk nak tidur and I told her, "Mak, let's not talk about this anymore. It's wasting our time. I want to let go all of it. I want to focus on myself". I know she worries a lot about me while I am in place that far from my family.

Alhamdulillah, the next day I wake up I did not feel pain in my heart anymore. Syukur 10000x. He granted my du'a. I wouldn't be hypocrite that I do not feel sad anymore. Of course I am sad when it comes in my mind. Allah takkan pernah menduga umatNya melebihi dari kemampuan umatNya. I faced it, I try to solve it, and this is the result. Alhamdulillah.

I do heard that no one cares when you have the problems. 90% would not care about it and 10% will be glad for you to have it. Hahaha. How sarcastic.

So girl, if you have problems, zizie nak suggest korang tengok video Aida Azlin. Very inspired spiritually. Make you to love yourself better. Likes... kerana dirimu begitu berharga. Bangkit! Bangun! Dan percaya dengan Allah SWT!

You Might Also Like

11 comments

  1. Zizie boleh sebab itu Allah uji.Kita takkan tahu dan tak sedar pun sebenarnya kita mampu sehinggalah kita diuji.Ya zizie mampu.Dari 1 musibah atau ujian kita boleh dapat banyak hikmahnya.Cari..manfaatkan.Minta DIA tunjukkan laluan.

    ReplyDelete
  2. I feel you and same goes to me... berat.. sangat.. tak tahu lah betul ke salah...

    ReplyDelete
  3. Setakat ni Misaki tak pernah hadap masalah terbesar lagi (but, currently build masalah terbesar yang akan muncul in future) tak tahu apa yang akan jadi masa tu... but Misaki still teruskan juga... hoping that it will change... susah susah... ermmmmm...

    anyway, its not about me, its about you, Zizie :3 be strong and love yourself more ^^ so nanti rasa diri dihargai :) and insyaAllah berkurang rasa sedih ^^

    ReplyDelete
  4. I don't know how to tell you, but please be strong and face the problems. He won't burden us with something we couldn't face. insya-Allah kak Zizie, all will be well. maybe sooner, or even later but when the right time comes, you'd be happy even thought you are still sad right now :)

    ReplyDelete
  5. Kak Zizie, whatever your problems, stay strong okay :) Banyakkan berdoa.

    ReplyDelete
  6. Stay strong dear..Ujian yg dtg bkn utk Kita ratapi Tapi utk Kita hadap...Allah ada kan?

    ReplyDelete
  7. menda yang sama jugak berlaku pd cci.. haishh.. ssh mcm tu.. ape pun redha je....klu x jd pd diri kita.. kita jgk x kan tahuu.. stay strong dearr...

    ReplyDelete
  8. Hai blogwalking sini :)

    https://messarah.blogspot.my/2017/09/book-review-komik-atan-edisi-istimewa.html

    ReplyDelete
  9. bangkit dari kejatuhan hingga menggapai kejayaan

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.