TIPS BUAT SUAMI KETIKA ISTERI BERSALIN

23.5.13

Pertama kali bersalin, anda mungkin takut, risau dan gementar TETAPI anda harus ingat suami anda juga merasakan perkara yang sama. Ini juga adalah pengalaman pertama bagi suami anda. Semoga 5 tips mudah di bawah ini membantu bakal bapa dalam memahami peranan anda ketika proses bersalin.

1. Tahu Apa Yang Perlu Dijangkakan
Apabila isteri mula rasakan kontraksi, suami perlu tahu isteri akan mula mengalami kesakitan yang berpanjangan. Emosi isteri akan mula tidak stabil, mudah marah, merengus dan cerewet. Jangan ambil hati kerana itu adalah kesakitan yang bercakap dan bukannya isteri anda. Tidak salah untuk suami sentiasa mengalah di saat-saat ini.

2. Bersedia Untuk Menunggu
Tidak seperti dalam filem, proses bersalin boleh mengambil masa berjam lamanya. Suami boleh bantu isteri lakukan aktiviti yang menenangkannya. Berjalan dikatakan bantu percepat proses bersalin. Sentuhan juga sangat bermakna di saat ini. Urut atau berikan sentuhan lembut kepada isteri anda untuk menenangkannya.



3. Jangan Ambil Hati
Suami harus ingat ketika sedang menahan sakit bersalin, sikap isteri anda akan berubah-ubah. Mungkin di awal proses kontraksi, urutan menenangkannya tapi di hujung kontraksi, isteri tidak mahu sebarang sentuhan malah mungkin meninggikan suara. Jangan ambil hati kerana itu adalah kesakitan dan emosi yang bercakap. Perhatikan perubahan pada isteri dan ikut sahaja.

4. Bantu Isteri Bertenang Dan Fokus
Ketika sakit bersalin, isteri akan hilang fokus, gementar dan otaknya sentiasa berfikir perkara buruk. Semua ini mendatangkan aura negatif yang boleh menyukarkan lagi proses bersalin. Jadi tugas suami adalah untuk tenangkan isteri anda, berikan kata-kata semangat, bercakap tentang perkara menggembirakan contohnya tentang bayi yang bakal lahir.

5. Sentiasa Berada Di Samping Isteri
Di saat ini, isteri sangat memerlukan sokongan suami. Sentiasa berada di sisi isteri, berikan kata semangat dan luahkan perasaan kasih dan sayang anda tanda menghargai pengorbanan yang dibuat oleh isteri anda. Ucapan semangat dan keyakinan dari suami amat bermakna buat isteri sebagai dorongan untuk melalui saat-saat getir bersalin.

Sumber

*****
kalau perempuan yang share pengalaman bersalin, rasanya dah selalu dengar..
why not si suami pulak cerita pengalaman temankan isteri bersalin (betul ke term aku?) hehe :D

You Might Also Like

11 comments

  1. terima kasih atas perkongsian ni :)

    ReplyDelete
  2. bgui entri ni zizie...bguna bg bakal2 ayah dluar sna...krole dah lepas stuasi ni...krole tngok smua point pun tepat~ nice sharing

    ReplyDelete
  3. peringatan utk suami. menarik

    ReplyDelete
  4. betul kalau prempuan tgh pregnant mesti cm emo and xmnentu sikit emosi..chewah mcm dah ade pngalaman pulak xD bajet je

    ReplyDelete
  5. lepas ni mntak lelaki pula yg share pengalaman yea.. hehe

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah..ilmu yang baik..menujuke arah kematangan minda dan emosi.. :)

    ReplyDelete
  7. nice sharing la dik..menuju ke arah kematangan minda dan jiwa.. :)..one day..

    ReplyDelete
  8. Terasa nak bersuami pula. hikhik.

    Nice sharing :)

    ReplyDelete
  9. Tgh mnnti klahiran ank sulung.. thanks for sharing tip.. mudah2an isteri sya dpt mlhirkn ank dgn senang nti...

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.