Stage Fright - Uuuu Tatut Titew

1.5.13
assalamualaikum semua!
dan hi untuk non-muslim..

syukur ke hadrat Illahi kerana akhirnya aku telah berjaya menghabiskan presentation aku siang tadi..
gila baq hang.. dua minggu benda alah ni ditangguhkan.. huhu..
bila dah lepas, rasa gila nak mampus.. okay, tak nak mampus.. hee :D


semuanya berjalan lancar tanpa ada sebarang gangguan mahupun masalah teknikal..
semuanya smooth ajer..
yang tak smooth, aku punya suara..

aku ni memang ada stage fright yang melampau!
aku tak tahu nak tenangkan diri macam mana..
tarik hembus nafas sudah, kira 1-10 sudah, lantangkan suara sudah..
takkan aku nak buat tarian bara bara bere bere pulak! huhu.. ( padahal tariannya pun aku tak pernah tengok. teheee :D )

kaitan suara dengan stage fright aku ni, suara aku vibrate mengalahkan vibrate phone korang..
tak caya, meh sini kita challenge! hehe.

aku tak sedar langsung wehh.. yang aku tahu, kaki aku sedikit menggeletar la..
ala.. sebab aircond kuat sangat la.. bukan aku takut sangat pun.. hehe..
aku perasan la ada sorang kawan aku ni gelak-gelak.. aku perasan dia sorang je, sebab dia duduk paling tepi..
orang lain aku tak hiraukan sangat.. aku banyak buat eye contact dengan lecturer aku dengan slide show kat depan (benda alah tu mana ada mata nak buat eye contact ngan aku?)

bila dah habis, ada akak tu dia thumbs up dekat aku..
mungkin sebab aku berjaya menjawab soalan lecturer tu.. bangga sekejap!
petangnya, masa kena tandatangan attendance, aku berdiri sebelah kawan aku ni..
dia pandang muka aku, lepas tu dia pandang lagi sekali..
"kau tahu tak, aku ingatkan ada kambing kat depan rupa-rupanya kau yang present.", WHAT?!!!

aku punya sikit punya cun,comel,anggun, cantik dan ayu dia kata macam kambing!
paakkk! aku tertendang kaki dia.. itu tindakan spontan selepas mendengar komen dia.. bukan berniat untuk mencederakan orang awam.. hehe.

kemudian, aku tanya la dekat ain, "kite punya suara teruk ke time presentation tadi?"
"aah. bergetar macam nak menangis.", omaigod! malunya!

tapi, aku ambil dari sudut yang positif.
1. stage fright aku dah berkurang la jugak. sebab, biasanya kalau aku takut sangat, aku cakap laju-laju. English pun jadi lancar semacam. hahaha.
2. kalau aku tahu masa presentation tadi, level confidence aku mungkin akan menurun.

aku cuba dah tenangkan diri aku dengan memotivasikan diri dengan petikan dari cerita abang Beto aku yang terchenta.

nervous tu perasaan, perasaan tu boleh dikawal.

tapi, nampaknya memang tak berjaya.. huhu..
aku berharap, lama kelamaan penyakit fobia ni hilang la cepat-cepat..
nanti, kalau pergi temuduga, susah la aku..huhu

nota zizie : ada sesiapa yang sudi nak berkongsi tips?

You Might Also Like

9 comments

  1. wuuu. .kita sma. . :D klu dh part gementar 2 vibrate over muka pucat. .haha. .

    ReplyDelete
  2. mcm dneo juga.. lepas present, mesti jd mcm tu jugak.. jd neves.. kdg2 balik rumah kan, sampai takbleh tido duk fikir mende tu.. haha ~

    p/s: jom join segmen deno? segmen sempena LUPUS awareness month .. http://dayangdeno.blogspot.com/2013/04/segmen-lupus-awareness-month.html

    ReplyDelete
  3. Kita pun sama la kak. Memang tak boleh cakap langsung depan orang ramai. Hehe

    Btw, sy edit blog tu just guna freebies kod template washed denim dari blogger lain dan try tukar url background dn sebagainya. =D

    ReplyDelete
  4. stage fright boleh di over melalui training and experience..tapi tak boleh kira jugak..saya dulu masa zaman sekolah ahli forum...masa competition daerah alhamdulillah takde stage fright..then bila pergi wakil daerah untuk competition negeri,out of sudden datang stage fright...kalah...='(

    Wordless Wednessday

    http://iniblogabangkamil.blogspot.com/2013/05/wordless-wednessday.html

    ReplyDelete
  5. smua org mengalami benda alah tu... hek3... sy un pernh gax.. tapi kalau dah biasa.. lama2 ok.. tapi kalau tgkk org ramai.. ketaq jugak lutut... ahhahahah xD ohhmoo..ahhha xD

    ReplyDelete
  6. samala kita kak.. Hana pun stage fright gak.. haha.. alhamdulillah dah makin kurang... hehe.. kalau tak, nak buat presentation dlm kelas yg ada sikit orang pun tak nak.. haha

    ReplyDelete
  7. hehe . akak, sama lah kita . hehe . Mira pon jnis camtuh gak . tapi bukan suara bergetar lah . suara perlahan . lagi teruk . hee .

    ReplyDelete
  8. jahat gila kawan akak tu . boleh dia cakap akak yg cunss ni kambing ? ishkkk

    ok la tu kak . kalau takde pengalaman mcm tu , sampai bebila pun stage fright tu takkan berkurangan .


    all the best kak !



    p/s ; bella baru je balik dari interview UM ni ! huuuuuuu -_-

    ReplyDelete
  9. tips...?? tips Za gne smpai skrg, slumber je.. lntak la apa nak jadi, apa org nk kata. jgn fikirkan sgt. ini suma duniawi. Eceh... agy 1, Za akan pegang pen masa present utk elak gmuruh n dpt berfikir lbih tenang masa nk jwb soalan. tu cara Za la... Peace!

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.