Cara-cara Mendapatkan Followers!

16.5.13

aku rasa, aku bukan orang yang tepat untuk menjawab soalan daripada usagi..
memang lah follower aku sekarang dah mencecah 1.5k, tetapi, ianya mengambil masa selama tiga tahun...
ada yang lebih terer daripada aku..
baru setahun, dah 2k.. lagi HEBAT!

jadi, aku mengambil keputusan untuk share apa yang aku perhatikan di dalam dunia blogging..

1. rajin blogwalking dan follow blog orang.
rutin sebegini amat perlu dan wajib kalau korang nak orang lain datang dan follow ke blog korang.. elakkan sifat mementingkan diri sendiri dengan meninggalkan kata seperti, "HAI! SAYA SINGGAH! JOM FOLLOW BLOG SAYA, NANTI SAYA FOLLOW AWAK BALIK!"

hehehe.. memang itu la yang aku bebelkan di depan laptop bila aku dapat mesej cenggitu.. :P

2. join banyak contest
berlambak blog yang buat contest,giveaway bagai.. aku pun pernah buat segmen pendek.. hehe.. so, bila korang join contest, korang akan dapat tengok link para peserta.. automatically, mereka juga melihat link korang.. tapi, terpulang kepada individu la nak follow korang ke tak.. hehehe...

3. luahkan bakat terpendam!
blogging is not just about writing.. serlahkan bakat yang korang ada.. mana tahu, orang yang tengok pun suka dan follow blog korang.. masa aku mula-mula buat doodle, padahal tak cantik dan memang tak ada bakat, ramai la jugak yang datang follow.. maybe dorang ingat aku doodler.. haha.. tapi, bagi aku, mungkin entri aku ada tarikan bila ada lukisan sendiri.. hehe.. by the way, pengunaan bahasa yang mudah difahami dan sempoi juga berkesan untuk pembaca tertarik dengan penulisan kita..

4. anjurkan contest.
ini berkait rapat dengan no. 2.. of course ramai blogger yang akan meletakkan syarat untuk follow blog dorang.. dah ada syarat macam tu, kalau ramai orang join, confirm ramai yang follow! lagipun, blogger famous amos sekarang, ramai yang buat contest.. kalau aku buat segmen, aku malas nak letak syarat macam tu.. ikut suka korang la nak follow ke tak..

5. kemaskan blog.
blog tak kemas, loading berat, siapa yang nak follow? so, pergi tengok mana-mana blog yang korang rasa kemas dan ringan, dan contohi si beliau.. okay :)

aku bab follow ni, aku tak kisah sangat la..
macam aku cakap, aku tak kisah pun korang nak follow ke tak..
aku pun, bukan jenis follow blog sangat melainkan aku suka gila babeng ar dekat blog tu..
walau bagaimanapun, aku tak nak menyombongkan diri dengan tidak memfollow semula orang yang follow aku..
so, kepada yang follow aku sampai beribu tu, terima kasih ye :)
yang tak tinggalkan link untuk aku follow balik tu, harap-harap insaf la ye.. hehe!!

nota zizie : usagi, please remove scm player from your blog.. i can't open your blog because the wifi block the scm player.. don't ask me why because i'm not an expert to answer the Q.

You Might Also Like

30 comments

  1. semua tu betul..elakkan dari tulis..."saya folo awak...folo saya balik"..annoying bila baca ok. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. yang tu pun annoying jugak..

      Delete
  2. selain tu..kalau muka comel boleh dapat ramai follower..haha.. :P gurau ja..nice tips.. kta nak cuba joins segmen n GA banyak2 lepas nie..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. nak kata zizie muka comel la tu.. HAHAHAHA!!

      Delete
  3. Yes rajin blogging & kemaskan blog tu sy stuju sangattt.
    Yg no 2 tu sy baru nk start, tu pun klu ada masa hehe..yg no 4 tu xpenah try lg, nti2 la kot sbb kita pun masih baru :)

    ReplyDelete
  4. saya sokong smua point tu :D

    ReplyDelete
  5. Dulu selalu jugak follow orang tapi sekarang. singgah blog orang je, tak follow pun. ntah napa rasa malas. haish >.<

    ReplyDelete
  6. thank you for ur tips..
    saya pun nak tingkatkan follower sy..
    sy masih baru.. (^_^)

    ReplyDelete
  7. Kalau yg cakap suruh follow back tu biase la kan. Tak kesah pun. Tapi yg datang tetibe suh follow dia, dia x follow pun kite. Yg ni memang nk marah. Tetibe. hehe

    ReplyDelete
  8. Semua tips memang bagus.

    cuma mcm ak, ak prefer blogwalking. Entah, rasa best je jenjalan tgk blog org,hahaha

    ReplyDelete
  9. ado follow blog akak x...hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ado la kak.. sodih eh, tak perasan zizie :'(

      Delete
  10. pendapat ena bukan pentingkan follower ramai..tapi visitor yg ramai.hehe.. kalau follow blog je tapi tak follow cerita tak best jugak..taknak la syok sendiri wat entri..suka jadi silent reader. agak2 terlalu best blog ni n sentiasa nak follow entri barula follow. yang penting ikhlas..

    ReplyDelete
  11. thank's alot yah for ur tips
    nice luv it
    maaf saya masih baru lagi
    baru belajar

    ReplyDelete
  12. thanks for ur info...i'm new blogger...still lgi noob pasal blog2 ni..haha

    ReplyDelete
  13. thank you for sharing... sye bru nk aktifkan diri dlm blogger... nice blog awk... =)

    ReplyDelete
  14. nice tips..sy baru aktif dlm blogger.. kalau rajin singgah blog sy @ http://strawberrymerahchocolate.blogspot.com

    ReplyDelete
  15. terima kasih, tips yang menarik buat blogger baru macam saya :)


    kalau ada masa marilah singgah blog saya http://jemarikongsi.blogspot.my/

    saya buat khas untul artikel ilmiah, koleksi penulisan, tips-tips dan ebook saya.
    buat masa ni beum ada entri lagi, tp akan ada yang menyusul selepas ini.

    tq:)

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.