Malay VS Indon

7.4.13
aku pernah tweet..
"i don't understand indon lang. and i hate it when i don't understand"
beberapa minit kemudian, aku mendapat reply daripada indonesian (guy)
"you're ugly"
lalu, aku membalas.
"tq :) you too-ugly"

mungkin dia fikir aku mencerca bahasanya.. tengok! miscommunication..
bukannya aku tak pernah tengok sinetron, menyanyi lagu indonesia..
pernah, tetapi, bila membaca penulisan mereka, aku menjadi pening sepening peningnya..
lebih-lebih lagi di G+, ada indonesian yang menegur, bertanya itu ini..
pasti aku bertanya, "hah? hah? hah? tak faham..", lalu dia pergi tanpa sebarang jawapan..

bila aku ajak berbual dalam english, jawabnya, "maaf, nggak ngerti"
waduh.. waduh.. gi mana sih? - tiba2 pandai taip bahasa indon..
pernah sekali je aku speaking ngan sorang indon..
good flow sebab everybody use english in daily life.. - jerit "GOAL!" pun english apa..
so, memang senang nak bersembang.. tapi, dah lost contact.. hahaha..

kalau bercakap, okay je..
sebab classmate merangkap assignment-mate aku is an indonesian..
so, aku cakap malay, dy cakap indon...
kalo orang dengar, memang laka-laka bunyi nya..
kitorang faham each other, kerja pun okay je..
settle!


so, bukan bermaksud bila aku tak follow, buat tak endah, bermakna aku membenci..
aku cuma jaga kepala otak aku dari pening saja..
dah aku beri cara yang mudah, tapi tak nak ikut, aku buat tak endah jela..
senang.. kalau terasa, I'M SORRY..

You Might Also Like

15 comments

  1. hahaha.macam2.. tapi sy suka bahasa indonesia. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaki sinetron la ni.. hahaha..

      Delete
    2. suka kenapa? :D
      perkenalkan sya indo :)
      bisa sikit'' bahasa malay XDD

      Delete
  2. xsuka indon, ada yg tersirat je dorg ne.. ermm sorry to say

    ReplyDelete
    Replies
    1. zizie depends la.. kalo serabutkan kepala otak ni, sangat tak suka!

      Delete
  3. Betul2. Sy pon x faham sgt bila penulisan indon ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thats why I prefer not to follow them.. sebab tak faham.. follow, nak baca tapi tak faham, xguna gak..

      Delete
  4. haha . apa ? keretanya pak joko lagi dilanggar mobil ?

    ReplyDelete
  5. bahasa indon ni kdg2 mmg tak fhm.. pelik je bunyinya.. kita kakak, bagi dia "kakak" tu abang... haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo abang, mungkin kakak maksudnya.. hehehe..

      Delete
  6. tiba you're ugly. hahahai sakai towl. dh kita tak faham cemana? huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la pasal.. sakai nau.. kalo google translate pun, ntah jalan ke tidak.. hihi..

      Delete
  7. bella suka puisi indo . sebab rasa macam sampaii je . haha . mungkin sebab sebutan dia kut . puitis !

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.