Jatuh Gaung

19.3.13
pernah tak korang mimpi jatuh gaung, pastu tersentak tiba-tiba daripada tidur..
siapa tak pernah tu, nanti pernah-pernahkan lah.. hehehe..

okay, aku rasa dah masuk tiga hari aku mimpi jatuh gaung..
tak kira la mimpi naik basikal, motor, kereta, tengah jalan kaki pun tiba-tiba jatuh gaung..
dan kepala aku akan jatuh dari bantal..
memang istighfar panjang..

bukanlah tak pernah mimpi macam tu selama ni..
tapi, kalau dah tiga hari berturut-turut, memang buat aku takut la kan..

kalau la Allah dah takdirkan aku mati jatuh gaung, harap-harap la mayat aku ditemui..
at least, dimandikan jugak jenazah aku tu..
mak dengan abah boleh cium mayat aku sebelum dikapankan..
ada la jugak pusara aku kalau orang nak ziarah kan..


mesti korang kata, "zizie ni bajet amalan cukup la tu nak cakap pasal mati"
amalan aku memang tak cukup.. dosa aku mungkin lagi berat daripada pahala aku.. biarlah Allah sahaja yang menghisabnya..
tapi kalau malaikat maut tu dah datang menjemput, takkan aku nak suruh dia stop! itu pun kalau aku boleh nampak la kan..
lagipun, hukum mengingati mati itu SUNAT!

hanya Allah yang Maha Mengetahui..

nota zizie : rindu nak berdoodle.. bila la ada masa ni :(

You Might Also Like

20 comments

  1. urmm..betoi2x..mengingati mati tu harus..

    ReplyDelete
  2. apa2pun kita kena selalu muhasabah diri dan bertaubat selalu...Jodoh dan ajal tu rahsia Allah....dik jangan pikir yg bukan2 ok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak fikir bukan2 pun kak.. just hopefully everything goes fine :)

      Delete
  3. awak ada mengalami masalah tak baru2 ni? Sebab mimpi boleh jd trjemahan perasaan awak.. http://ninamaslizza.blogspot.ru/2013/03/mimpi-dari-perspektif-islam-dan.html

    ReplyDelete
  4. Erm...bykkan berdoa yer. Semoga dilindungi dan jgn lah percaya kpd benda2 karut pasal mimpi unless menepati syariat agama kita. Takut syirik pula nnt. Mimpi itu mcm2 jenis yg perlu diperhalusi dgn betul supaya tidak keliru. take care yer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu zizie malas nak tafsir mimpi bukan2... just terselit perasaan takut..

      Delete
  5. Tiap2 hari kena ke?... kalau tiap2 hari mungkin kena jumpa ustaz. huhu.. tp kalau kadang2, agaknya kan masa tu mengingau tak?.. sebab kalau mengingau biasanya disebabkan seseorang tu berada dalam keadaan tertekan atau stress..

    ReplyDelete
  6. mimpi sebelum subuh or selepas subuh nie?
    manusia akan mati apabila rezeki di dunia tiada lagi..
    dan setiap bernywa pasti akan pergi juga... cepat atau lambat sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua2 pernah berlaku.. asal tido je, mimpi..

      Delete
  7. Mimpi tu maksudnya dah nak kawin kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hah?? ada ke mimpi jatuh gaung tu nak kawin... gila seram.. hahahaha..

      Delete
  8. Mimpi jatuh gaung tak pernah lagi tapi mimpi jatuh katil banyak kali! Anyway terima kasih atas peringatan ini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu mimpi jatuh katil ke, betul2 jatuh katil? hahahaha..

      Delete
  9. ada yg kata mksud x elok, sbb kita tersentap pas tu kan..tapi Wallahalam.....

    ReplyDelete
  10. selalu juga fikir mati.. n selepas m,ati apa kita bt kan

    ReplyDelete
  11. always ingat mati supaya kita lebih berhati2 dalam sebarang tindakan dan tingkah laku.. :)

    ReplyDelete
  12. Saya bermimpi bersama dgn suami dlm kereta. Tiba2 kereta jatuh dlm gaung tp dlm gerakan yg perlahan.
    Pastu nampak ramai orang kat tempat kejadian. Tak tahu apa yang berlaku dgn saya dan suami. Samada
    masih hidup ataupun tak.

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.