Masalah Dan Reverse Psychology

7.2.13

Kadang-kadang bila kita nasihatkan orang lain, benda tu bunyi macam mudah..
“ Ala jemah, biasa la hidup ni blablabla.. so, kita kena la blablabla..”.
Tapi, kadang-kadang bila benda tu menimpa kita, kita pulak yang mati kutu nak settlekan…
Caaa… Serabut! Serabut! Serabut!
Why, why and why?

Kawan aku pernah la cerita kat aku…
Ada seorang lelaki yang mengalami masalah kewangan. Dia berjumpa dengan pakar kaunselingnya dan menceritakan masalahnya. Pakar kaunselingnya menjawab, “ Saya pun ada masalah kewangan. Macam mana ni encik? ”. Lelaki tadi  pun memberi jalan cara-cara untuk keluar daripada masalah tu. Akhirnya pakar kaunseling berkata sambil tersenyum, “ Jadi, itu la juga jalan penyelesaian untuk masalah tuan.”.


Nampak tak permainan nya di situ? Reverse psychology!

So, aku ada belajar la sikit pengajaran daripada kawan aku tu..
If you want to think it, then you need to solve it.
Sebab?
Babe, kalau asyik fikir sampai otak tu rasa macam dah menggelembung dan nak pecah, takkan nak biar?
So, kena la cari jalan untuk selesaikan masalah tu.
Kawan aku kata, enjoy the problems. Aku tak tahu la enjoy macam mana kan. Maybe when the problems come, we’ll know how to enjoy it. But, make sure do not over stress!!

If you want to leave/ignore it, make sure you wouldn’t think about it!!
Seriously, kau tak nak layan tapi apa kejadahnya kau nak fikir?
Memang la susah sikit kalau nak lupakan masalah tu macam tu je. Maybe sekali sekala TERfikir tu, boleh tahan lagi. Tapi, kalau dah tiap detik,saat,minit,jam,hari,bulan,tahun nak difikirkan, better solve it!

Kalau aku, most of the times aku lebih suka ignorekan tapi kadang-kadang terfikir jugak. Mungkin sebab rasa bersalah atau kesian. Cuma kalau aku malas gila nak mampus dengan orang yang tiba-tiba cari masalah dengan aku, memang aku tak nak fikir la. Buat apa kita nak fikir orang yang perangai tak semengah tiba-tiba nak cari masalah dengan kita sedangkan kita boleh fikir tentang orang yang buat baik dengan kita.

Kalau ada kawan-kawan aku yang cuba ungkit masalah tu and ask me how is it? Aku jawab, “Entah, malas nak ambil tahu.”

Kalau aku ada masalah dengan mr. wonderwall, aku prefer selesaikan as soon as possible sebab aku tak nak masalah yang disimpan lama-lama akan merosakkan segalanya.

Itu cara aku solve problems. Sometimes berkesan, sometimes naaa… negative..

But, believe!
Allah takkan menduga hambaNya lebih daripada kemampuan hambaNya.

You Might Also Like

1 comments

  1. masalah yang datang ni ada macam2 jenis dan dari pelbagai sudut..bagaiman cara untuk menyelesaikannya itu bergantung pada kebijaksanaan dan kematangan kita..yg penting umpama tarik rambut dalam tepung,,rambut tak putus,,,tepung tak berselerak..hati kita pun cool je :)

    ReplyDelete

blog ini berbentuk blog personal yang berkongsi tentang kehidupan zizie, dan beberapa informasi yang berguna untuk manusia sejagat. sebarang bahan bacaan di dalam blog ini bebas untuk ditulis semula kecuali bahan yang berunsur peribadi dan merupakan hak milik zizie. pihak zizie juga tidak bertanggungjawab terhadap komen-komen daripada para pembaca.